Tilvenning i Årvollskogen

Vi er opptatt av å skape en god barnehagestart i Årvollskogen barnehage. Derfor ønsker vi at dere leser litt om hva slags rutiner vi har, og hva som kan være viktig å tenke på i en tilvenningsperiode.

 

Før oppstart i barnehagen

Snart kaller jobbhverdagen for deg som forelder/foresatt. Det innebærer også en ny hverdag og barnehageoppstart for barnet ditt. At den lille babyen din skal begynne i barnehagen kan oppleves overveldende og markerer en stor milepæl både i barnets liv, og også i ditt liv. Det er derfor helt vanlig å ha mange følelser knyttet til denne begivenhet.

Besøk i barnehagen/Åpen dag i barnehagen

Vi arrangerer åpen dag i forkant av hovedopptaket. Det kan være fint for deg som forelder/foresatt å ta turen innom og allerede nå får noe kjennskap til barnehagen vår.

Foreldremøte for nye foreldre

Vi inviterer til foreldremøte før dere starter i barnehagen.

Tilknytningsperson

I den første tiden i barnehagen skal dere få en tilknytningsperson som skal arbeide for å skape en trygg tilknytning til barnet i barnehagen, denne personen er også med på hjemmebesøk. Tilknytning er en dypfølt forbindelse mellom to mennesker. Når denne type følelser er etablert vil det kunne hjelpe barnet med blant annet stress, og det vil bli enklere for barnet å utvikle relasjoner til de andre i barnehagen. Tilknytningspersonen skal introdusere barnet ditt for andre barn, og være tilgjengelig for barnet og dere som foresatte.

Den første uka i barnehagen

Det er krevende for et lite barn å starte i barnehagen. Mange inntrykk å ta inn og bearbeide gjør at de fleste barn blir slitne. Vi oppfordrer til å ha rolige dager når barnet starter i barnehagen. Gjerne skjerm de fra mye annen aktivitet og besøk den første tiden. Barnet vil kunne trenge nærhet, ro og omsorg av deg nå. Bruk dagene hjemme i fred og ro. Det er også viktig å merke seg at alle barn er ulike og vil kunne ha ulike behov i tilvenningsfasen. Derfor er det viktig å ha god dialog med personalet om ditt barns behov. Vi ønsker at dere tilrettelegger for korte dager i tilvenningsperioden.

Dag 1 - er et lite møte med barnehagen på ca. 1 time. Her kommer barnet med foreldre/foresatte som skal være tilstede med barnet hele tiden. Dere møter tilknytningspersonen inne på avdelingen. Det er ofte svært få eller ingen andre barn tilstede. Dette er for at barnet skal kunne få etablert en kontakt med sin tilknytningsperson. Deres oppgave som foreldre er å utstråle ro, tilstedeværelse og trygghet slik at barnet kan ha fokus på å utforske avdelingens rom og leker og bli bedre kjent med tilknytningspersonen sin.

Dag 2 – er en repetisjon av dag 1, og vi prøver å utvide tiden barnet er i barnehagen. Vær i dialog med personalet.

Dag 3 – Vær i dialog med personalet - Om barnet er klar, kan du prøve å gå etter en liten stund. Det er viktig at barnet ikke blir vant med at mamma eller pappa skal være i barnehagen sammen med dem. Du kan allerede nå lage gode rutiner for følgesituasjoner i barnehagen ved at du tilrettelegger for at det skjer på tilnærmet lik måte hver gang. Vær bevisst eget kroppsspråk og sørg for at du utstråler, ro, varme og trygghet. Vær i dialog med personalet - Når dere har bestemt at du skal gå, er det viktig å gi tydelig beskjed til barnet. Hold selve avskjeden kort. F.eks gi gjerne en god klem, si hade, gi barnet i armene på tilknytningspersonen og vink når du går. Det er ikke et mål at barnet ikke skal gråte! Dette er både sunt og normalt, i tillegg en gylden mulighet for tilknytningspersonen å ivareta, trøste og vise omsorg for barnet.

Vi har forståelse for at du er spent på hvordan det går, og vi vil oppdatere deg på SMS så snart vi får mulighet. Det er viktig at du som forelder/foresatt holder deg i nærheten av barnehagen slik at vi kan be deg komme tilbake om det er behov for det. Vær i dialog med personalet om når du skal komme for å hente barnet. Det kan være fint for barnet å bli hentet etter kort tid, selv om barnet tilsynelatende er glad og fornøyd. En positiv avslutning vil kunne bidra til at barnet knytter gode assosiasjoner til det å være i barnehagen.

Dag 4 – er en repetisjon av dag 3, og vi prøver å utvide tiden barnet er i barnehagen. Barnet kan kanskje sove eller spise i barnehagen før du henter? Vær i dialog med personalet.

Dag 5 – er en repetisjon av dag 4. Vær i dialog med personalet.

De første seks månedene i barnehagen

Det er helt fundamentalt at barnet opplever en trygghet i barnehagen. Fordi det tar tid å bli trygg, har vi rolige dager og fokus på gode rutiner i barnehagehverdagen vår. Tryggheten etableres også gjennom at barna får inngå i gode relasjoner, der de får anledning til å bli kjent med de voksne, og der de opplever at deres følelser blir forstått. Barn føler seg trygge når voksne forstår deres uttrykk, hvilke følelser som ligger bak uttrykket, og at de opplever å få en god respons.

Ettåringer tilbringer store deler av hverdagen sin i barnehagen. Personalet er bevisste sin rolle i samspill med barna både følelsesmessig og fysisk. I dette ligger det å favne om barnet, gi trøst og omsorg og kunne være en” emosjonell ladestasjon”. Det vil si å være følelsesmessig til stede og hjelpe barnet til å regulere følelsene sine til de er klare til å møte neste utfordring. Personalet i barnehagen er barnets sekundære omsorgspersoner. Derfor jobber vi i barnehagen for å etablere gode og trygge relasjoner til barna. For at personalet skal kunne fungere som barnets trygge base, er gjentatte samspill viktig.

Barnehagehverdagen til de yngste barna skal være preget av ro og lek og vi unngår å legge opp til et tett program. Trygge relasjoner viser seg å ha stor innvirkning på barna psykiske helse og legger grunnlaget for videre emosjonell, sosial og kognitiv utvikling. Det å være tilstede på gulvet der barna er og gi barna god respons på det de uttrykker er viktig i hverdagen. Dette bidrar til at barna gradvis knytter seg til de ulike voksne og blir kjent.

Det er mye voksenstyrte situasjoner i løpet av dagen; følgesituasjoner, måltider og stell- og påkledningssituasjoner er noen av dem. Det er mye barna skal bli kjent med, så vi har ikke fokus på å dra på tur og lignende da dette kan bli unødig stress for ettåringene, som har mer enn nok med å utforske nærmiljøet.

Personalet er til stede sammen med barna, byr på seg selv, støtter og hjelper. Det er viktig for barna å vite at det er en voksen i nærheten. Små barn er roligere, tryggere og mer utforskende når voksne er til stede sammen med dem. De yngste barna trenger å veksle mellom nærhet og utforskning. Ettåringene trenger også hjelp når det gjelder å fungere i barn-barn-samspill. For at barna skal trives i barnehagen er det viktig å fylle dagene med positive aktiviteter som gir dem glede, og da er samspill med andre barn en kjempefin arena.

Trygghetssirkelen

Trygghetssirkelen er en visuell sirkel, der den voksne er den trygge og sikre havnen.Barn trenger en omsorgsperson som kan gi beskyttelse og trøst, og slik være en trygg havn, som gir oppmuntring. Når barnet er utforskende, beveger barnet seg ut fra den trygge havnen, barnet er da oppe i sirkelen. Barnet er fremdeles avhengig av voksne i form av støtte, hjelp ved behov og glede med barnet. Når barnet er nede i sirkelen har barnet behov for beskyttelse, trøst, godhet og organisering av følelsene sine. Tilknytning og utforsking henger sammen og står i et avhengighetsforhold til hverandre. Tilknytning kan forklares ut ifra barnets avhengighet og behov for beskyttelse, mens utforskning kan forklares ut ifra barnets selvstendighet og behov for å undersøke og mestre verden. (Brantzæg, Torsteinson, Øiestad, 2015).